Inge werkt sinds oktober 2024 bij Puur en Partners als een van onze young facilitair professionals. Haar allereerste opdracht was bij een gemeentelijke organisatie. Een plek die haar niet onbekend is. In deze blog vertelt Inge over haar ervaringen, de uitdagingen van een nieuw team én het verschil dat je kunt maken als jonge professional.
Mijn eerste opdracht, meteen midden in de praktijk
Mijn opdracht bij de gemeente begon toen de vaste facilitair medewerker uitviel. Ik mocht de taken tijdelijk overnemen. Al snel bleek dat het hele facilitaire team nog vrij nieuw was. Niemand zat er langer dan een paar maanden. Dat betekende veel uitzoeken, samen proberen en structuur aanbrengen.
Naast de dagelijkse dingen (denk aan: meldingen oppakken, toegangspassen regelen en contact met leveranciers) werd ik ook een soort coördinator voor de servicemedewerkers. Bij de gemeenten ook wel bodes genoemd. Ik maakte takenlijsten, plande overleggen en hielp om prioriteiten te stellen.
Geen dag hetzelfde. En dat maakt het leuk!
Een werkdag was nooit hetzelfde. Storingen oplossen, bestellingen regelen, afspraken plannen, leveranciers spreken. Het kwam allemaal voorbij. Het ene moment kwamen via het systeem aanvragen binnen voor meubilair of een kapotte printer. En een paar minuten later stond iemand weer met een hele andere vraag aan je bureau.
Wat ik mooi vind aan het facilitaire werk is dat je het telkens samen doet. Je ondersteunt anderen en andersom. Natuurlijk proberen we dingen voor te zijn met goed onderhoud, maar er is altijd wel iets dat onverwacht gebeurt. Dan is het fijn als je op elkaar kunt bouwen.
Uitdagingen pak je samen aan
Doordat het team zo nieuw was, wisten we veel dingen nog niet. Wat zijn de werkafspraken? Welke leverancier hoort bij welk product? Dingen die maar eens per jaar gebeuren, waren simpelweg onbekend. Dat was soms lastig.
We hebben dat opgelost door veel te overleggen en open te zijn. Als we iets niet wisten, zeiden we dat ook. “We duiken erin, maar het duurt iets langer dan je gewend bent.” Die eerlijkheid helpt. Het schept wederzijds begrip. En vaak weet iemand anders in de organisatie het wel. Dus vragen durven stellen is heel belangrijk.
Werken in de facilitaire omgeving bij de gemeente
Werken bij een gemeente voelt voor mij vertrouwd. Ik heb er eerder gewerkt en stage gelopen. Het is wel echt een andere wereld dan het bedrijfsleven. Gemeenten hebben een publiek doel, geen commercieel belang. Dat merk je.
Besluitvorming duurt vaak langer. Er zijn veel afstemmingsmomenten, beleidstrajecten en politieke processen. Tegelijkertijd is de sfeer meestal informeel. Dat maakt het werk menselijk en fijn.
Wat ik heb geleerd als young facilitair professional
Elke opdracht brengt nieuwe lessen. Deze opdracht heeft me geleerd hoe je in een onduidelijke situatie toch structuur kunt aanbrengen. Hoe je samen een werkwijze ontwikkelt. Hoe belangrijk communicatie is, ook als je nog niet alles weet.
Ik heb geleerd om flexibel te blijven, prioriteiten te stellen en goed samen te werken. En het organiseren van evenementen heeft mijn coördinerende kant verder versterkt. Dat geeft energie.
Mijn tip voor andere jonge professionals?
Wees open en flexibel. Neem de tijd om de organisatie te leren kennen. En durf vragen te stellen. Er is altijd iemand die je op weg kan helpen.
Wil jij ook meters maken als young professional en echt van betekenis zijn, net zoals Inge? Stuur ons een berichtje. We zijn benieuwd naar jouw verhaal!