Loes en Kyona geven vijf gouden tips voor een soepele zakelijke verhuizing


Verhuizen lijkt eenvoudig. Alles inpakken, inladen, naar de nieuwe plek, uitladen en uitpakken. Klaar! Of toch niet? Onze projectmanagers Loes en Kyona draaien hun hand niet om voor een verhuizing en delen graag hun tips met jou. 

Maar eerst: Wat is verhuismanagement nu eigenlijk?
In de Dikke van Dale staat bij het woord ‘verhuizen’: “de inboedel van anderen overbrengen”. Verhuismanagement is daarmee eigenlijk het zo efficiënt mogelijk van A tot Z coördineren van de verhuizing.

Door onze skills in verhuis- en projectmanagement zorgen wij voor een soepel verhuisproces. We behouden het hele overzicht, zien niets over het hoofd en minimaliseren elk risico. Met een realistische planning voor ogen coördineren wij de verhuizing inclusief het aansturen van het verhuisbedrijf die de verhuizing verricht. Belangrijkste hierbij? Zo min mogelijk overlast voor jou en jouw medewerkers!


Nu over naar de tips. Welke tips geven Kyona en Loes als je zelf voor de uitdaging van een zakelijk verhuizing staat?

Tip 1: Zorg ervoor dat je al hebt opgeruimd voordat de verhuizing begint. Wees kritisch met wat je meeneemt naar de nieuwe locatie. Een geplande opruimdag voor de hele organisatie (met bijvoorbeeld een beloning voor de beste opruimer in het pand) kan zoveel extra werk tijdens de verhuizing schelen. En vind je het opruimen lastig, schakel dan een Professional Organizer in.

Tip 2: Inventariseer! Breng alles goed in kaart wat mee moet, maak foto´s van items en bepaal waar het naartoe moet gaan. Zorg voor een goed stickerplan, waardoor het ook direct zichtbaar is voor de verhuizer waar iets naar toe moet. Wanneer je het pas tijdens de verhuisdag(en) gaat bepalen, draagt dit niet bij aan een efficiënt verhuisproces.

Tip 3: Check goed van tevoren of je genoeg meubilair hebt voor je nieuwe locatie. Dit begint met het maken van accurate plattegronden van de nieuwe locatie en een goede inventarisatie (zie tip 2) van welke inboedel je hebt en welk nieuw meubilair je nodig hebt. 

Tip 4: Stem met het verhuisbedrijf af hoe zij het weghalen van de inventaris het liefste coördineren. De voorkeur van Kyona en Loes gaat uit naar verhuizen per verdieping vanuit de huidige locatie. Zo is er goed overzicht of een verdieping écht leeg is en is de oplevering een peulenschil.

Tip 5: Schakel het verhuisbedrijf bijtijds in. Bij de opname door het verhuisbedrijf kunnen dan nog meer tips worden gedeeld en weet je zeker dat voldoende mensen en materieel voor jou paraat staan.

En dan nog één tip extra, omdat die toch wel écht belangrijk is: 

Extra tip 6: Vergeet de catering voor het verhuisbedrijf niet. Deze heren (en dames!) zorgen ervoor dat jij op de nieuwe locatie vanaf dag één zorgeloos kunt werken. Dat er weer een bureau en bureaustoel staat en je dossiers op de juiste plek terug te vinden zijn. Heb je de koffiemachines al laten verhuizen naar de nieuwe locatie? Denk er dan aan dat deze heren en dames ook de dag willen starten met een lekkere bak warme koffie. 

Wil je nog meer tips? Klik dan hier voor ons uitgebreide stappenplan of neem direct contact met ons op.


In elke baan is er vakjargon. En dat merk je vaak pas als je iets over je werk uit probeert te leggen en er vraagtekens op het gezicht van de ander ontstaan. Daarom leggen wij zo nu en dan een stukje vakjargon uit (met fijne gratis tips). Deze keer stonden we stil bij verhuismanagement. De volgende keer? Dan wordt het onderwerp interim management aangesneden.